Kongsberg, Buskerud, Viken, Østlandet finner du høggeriet vårt, eller rettere sagt, på nett finner du oss. Vi er verken et drop-in eller selvplukkshøggeri, men en nettbasert produksjonsbedrift av brukte bildeler fra «nyere» modeller, som leverer bruktdeler over hele landet til ålreite priser.
For øyeblikket inne i tredje generasjon drift, og er per i dag 10 mann.
Fem på ute-team (miljøsanering, deleproduksjon, demonteringsbestillinger fra biltomta, høgging, innkjøring, cargo-pakking), og fem på inne-team (salg telefon-mail-kundemottak, delemerking, lagerstyring, post-pakking, admin).
Omsetter for i overkant av 16 mill i året, hvorav delesalg fra innkjøpte delebiler utgjør 85%.
Bedriften kjøper inn demonteringsbiler for mange millioner i året.
På et driftsår høgger vi rundt ni hundre biler, av det er en tredjedel innleverte vrakpantbiler.
Den tradisjonelle vrakmottaksbiten er vel i hevd her, dog vi kjører ikke produksjon på den biten, det går til gjenvinning og blir til kopper og kar og annet nyttig.
Miljøbedrift med både gjenbruk og gjenvinning. Harde grå stålhøggere er blitt grønne.
Runder straks 50-tusen merkede deler på lager, blant de ti største bruktdelslagre på nett, men store synes vi ikke at vi er, dette er enkel små-industri.
Det går tross alt over tre millioner biler på veien i Norge, det setter ting i perspektiv. Hele bruktmarkedet på nett blir smått i forhold. Spesielt hvis vi snakker om «nyere bruktdeler».
Her står det rundt 400 demonteringsbiler på tomta som vi kjører rullerende produksjon og delesalg på. Betalt millioner for det som står her, så derfor ingen drop-in selvplukk, dog selvdemonteringsbestillinger tas imot ved forhåndsavtalt pris og tidspunkt, noe både privatkunder og bransjekunder benytter seg av fra både nært og fjernt, da får de «pakkeløsningen» som de vil.
Alt fra bil på tomta MÅ forhåndsavtales, hos oss er arbeidsdagen booket fra vi åpner om morgenen.
Det som kvalifiserer en bil for å gå inn i produksjon her er ting som listepris på kjøretøy, hvor mye det går av modellen på veien, kilometerstand og generell tilstand på kjøretøy.
Vi jobber konsekvent med modellperioder om de er inne i sortiment eller ikke. Når en modell tas ut kastes restlager og den høgges unna til gjenvinning fra da av.
Deler til «eldre» årsmodeller er vi dessverre dårlig på.
Vi shipper ut varer for i snitt seksti om dagen, såpass må det være for at butikken skal gå bra (høy inntakskost og når alt er manuelt på en fabrikk som dette blir det nødvendigvis en god del i produksjonskost) i tillegg laster vi opp et lass med nye bruktdeler på nett hver dag.
For øvrig, i de tilfeller der deler er forhåndsmerket at fremdeles står på bil er selvfølgelig deleprisene som er lastet opp på nett alltid inklusiv demontering.
Bruktdeler er et ekstremt lite nisjemarked. Kan ikke sammenlignes med nydelsmarkedet på noen måte, det er kun 1 stk av whatever per bil vi skrur ned, helt unike varer, så samlebåndet på bilfabrikkene er en annen verden enn vår hverdag og hva bruktmarkedet i det hele tatt kan være.
Man må være litt «på hugget» og det krever litt egeninnsats å treffe på brukt, men når en gjør det så får en det igjen på pris så det monner. Etterspørselen på bruktmarkedet er enormt, da det meste i bilverden av nydelspriser er kjempedyrt, gjerne i kategori hoderystende.
70% av delelageret vårt er fra årsmodeller fra de 10 siste år (siste fem = 30%)
Samme på biltomten, morgendagens produksjon, 75% fra siste tiår (her 55% siste fem)
Vi ligger litt «foran bølgen» av bransjenormalen både av hva som ligger ute av deler og delebiler på nett og hva nettbasene forespør. Sånn sett gjør vi ting litt vanskeligere for oss selv med å kjøre østlandet rundt for å handle inn dyre nye demonteringsbiler, men det er noe av det kundene våre liker med oss, å finne nyere deler og ting her som ikke er så lett å oppdrive overalt.
Vi er nok litt «annerledes-høggeriet»
Vår hjemmeside er et godt bilde av det også. Skriver den sjøl, så skikkelig hjemmebrygg, full av sjarm og egeninnsats. Sees for øvrig best på vanlig pc på bilverkstedet ditt.
Skal du bare ha en del så er et enkelt søk på en søkemotor flott, men vår hjemmeside retter seg litt mer mot bilopprettere og bilverksteder som jobber med flere saker samtidig og ønsker gjerne å få kjapp oversikt over alt høgger’n har og ikke har uten å måtte trykke mye fram og tilbake, derfor har vi en «vise alt vi har på en side» løsning med komplette lagerlister, både på modell og etterspurte deler, samt mye informasjon og veiledningssider som jeg skriver sjøl (always a work-in-progress)
Vårt delelager og biltomt er alltid oppdatert på nett, laster opp ferske filer etter hver arbeidsdag.
Lett navn å huske: http://bruktdeler.com/
Vi satser litt på MC-høgging også, selv om det er lite å få kjøpt inn, men moro å være med på å utvikle høggerbransjen på nett også når det kommer til sånt.
Aldri før har det vært så interessant og spennende å drive i bruktdelsbransjen. Nettmarkedet har våknet opp for bruktdeler. Det er god grobunn for å teste ut nye løsninger og kontinuerlig markedsrettet utvikling. Det er det jeg synes er mest gøy i høggerbransjen akkurat nå, sette ting i system og få det til å funke, finne nye måter å bli bedre på. Slik prosessjobbing er inspirerende. Man vet hvilken kurs man skal, men ikke nødvendigvis satt på kartet hvor en skal ende opp.
Det skal være trygt å handle i en nettbutikk. Full returrett er selvfølgelig en selvfølge, og Kongens Røde Bok av angrerettloven, forbrukerkjøpslov, prisopplysningsforskrift, markedsføringslov og slike ting tøyser man ikke med. Vi gir retur også til bilbransjen, selv på feilbestillinger, som en i utgangspunktet ikke har på næringskjøp.
Vi selger kun ut fra eget delelager (og demontering fra biltomt) til våre kunder, ingen «trading», vi samarbeider selvfølgelig med resten av høgger-norge ved å videresende alle vi ikke kan hjelpe, slik at markedet alltid kan kjøpe direkte fra kilden uten unødvendige mellomledd, både på tid og pris.
Det enkle er ofte det beste som man sier i alle bransjer.
Gjør for øvrig oppmerksom på at vi alltid har godt med bestillinger inne på demonteringsordre tavla nede på verksted, så det som skal skrus fra bil vil ta litt tid før vi får shippet avgårde.
Internt i vår daglige drift er vi veldig nøye og bruker mye tid på varepresentasjon på nett, jobber hardt for at både bilder og informasjon skal holde høy standard hos oss.
Siden det kun er merkeforhandler som sitter på original software, og mye av det vi selger kun er originalprodusert og ikke å få tak i annensteds, mener vi dette er essensielt viktig.
Vår jobb er å merke så godt vi kan slik at alle i andre enden selv kan sjekke match eller ikke på alt vi annonserer på nett. Alt av delepriser også på nett, slik man er pålagt som nettbutikk i Norge.
Alt på et høggeri er manuelt, det ligger arbeidskost bak alt, i motsetning til nydeler hvor et par tastetrykk bestiller rett fra samlebåndet på bilfabrikken. Derfor er det ikke alt vi på bilopphuggeriet kan hjelpe med, så vårt råd er å alltid sjekke nypris før du spør på brukt. Slik at du kun spør der det er gode penger å spare. Noen tror nok at seksti man må ha inn om dagen er å løpe rundt å lete etter klips, nips og smådekseler til mynter, men det er det altså ikke. Smiley-face.
Vi er et folkelig bilopphuggeri, og vi tar da oss også en liten sosial samling i ny og ne for at vi skal trives sammen som mannskap.
Godt teamwork og arbeidsmiljø er hellig og helt grunnleggende for å bli en god bedrift
Fokus ligger hele tiden på å bli litt bedre i morgen enn det vi var i går.
Her står vi alle mann med oppbretta armer og jobber så godt vi kan hver hektiske høggeruke.
Hilsen Morten og alle gutta på Saggrenda Bilopphuggeri AS i Kongsberg